Oj..

Kass uppdatering! Men jag har verkligen inte haft lust att blogga, och just nu känns det inte som att mitt hästliv är så underhållande. Det är i och för sig varma tider nu, fast då snöar det istället. Men hellre det!

I fredags red jag ut på Loppan. Pigg och glad! Inte så mycket mer med det, travade och galopperade. Meya fick sig ett ganska kravlöst markarbetspass, jobbade för att få henne avslappnad i lite mer samlad trav eftersom hon har lite problem med det, eller inte riktigt problem men hon tycker att det är jobbigt. Bara att harva på! Hon var stark så var noga med att vara lätt och överdrivet effektiv i handen, så att jag inte skulle korva ihop halsen på henne. Red också mycket med sätet så hon fick arbeta framåt uppåt.

I lördags gjorde Meya inget jobbigt. Lite skrittarbete. Red ett markarbetspass på Loppan, satte på henne graman och arbetade mycket med galoppen. Hade graman så att jag kunde rama in och hålla tillbaka bättre. Det stod några låga hinder framme och ett reklamplank som jag red mot lite sporadiskt, detta för att få henne att vänta och inte rusa okontrollerat, vilket hon gör i vanliga fall. Hon flippade ut lite halvt, men arbetade på bra. Red inte jättelänge eftersom det var ett ganska jobbigt pass för henne, hon var sjöblöt efteråt!

Igår red jag intervaller på Meya, galopp 6 x 500 m. Det blev inte så många, men det var ett tag sedan hon gick intervaller så vi får öka på nästa gång istället. Den här gången gick det bra, jag orkade hålla henne, dvs. hon var på bra humör och lät mig bestämma lite. En ganska viktig sak med Meya som vi har kommit överens om häst och ryttare är att vi måste kompromissa med varandra. Jag mer än hon, haha!
Men som sagt, jättenöjd eftersom hon faktiskt lyssnade på mig. Varje gång vi var nere vid huset och vände så gick vi några varv på banan där det stod en slalombana på mittlinjen.

Loppan gick ett likadant pass som igår, fast nu fanns bara reklamplanket kvar att hoppa över. Jag pressade henne även lite mer, fattade galopp på rakt spår vilket hon har svårt för, öppnor och slutor och samlade och minskade lite mer. Red då och då över reklamplanket. Jag kan ofta råka släppa skänklarna i en anridning på Loppan, eftersom hon drar iväg. Nu när jag kunde få henne att vänta blev det ett väldigt flackt sista galoppsprång eller så tog hon helt enkelt några travsteg. Pusselbit! Inte glömma stödet!

Ja, det var vad som hänt i helgen. Jag återkommer, tjing!


Kommentarer
Postat av: Warnmark - backstage på GHS -bloggen för dig & din häst

Sv; I en dansk affär, tog den sista ;D Haha

2010-03-01 @ 11:39:31
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Sv; Haha jaa xD

2010-03-01 @ 18:39:23
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Anna Jonell

Man njuter av att det "bara " är -10 ute... Det har inte varit isigt på vägarna den här vintern i alla fall;)

2010-03-02 @ 09:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0